Vampyrena i Morganville

Hej hej, Kimberly här igen, vet inte om ni mins mig... Jag skrev recentionen om Starcrossed. Aja, i alla fall, jag tänkte hoppa in och skriva en liten recention om första boken i serien Vampyrena i Morganville, Glashuset.

Jag läste ut boken på en dag. Man säger ju ofta att "boken är beroendeframkallande" och så är de inte sådär jätte bra, men när jag säger att den här verkligen är Beroendeframkallande och att jag inte kunde släppa den ifrån mig så menar jag verkligen allvar! Jag sträcktläste verkligen boken, kunde inte släppa den, jag ville hela tiden få reda på vad som skulle hända här näst och hur det skulle sluta, och när man väll tror sig att allt ska sluta lyckligt så kommer det en stor smäll på de sista sidorna och så sluter boken med en sådan chliffhanger att man bara måste läsa nästa. Desutom blir man förälskad i de fyra huvudkaraktärena nästan på en gång.
I alla fall:
Glashuset av Rachel Caine
I serien Vampyrena i Morganville (ensålänge ska det bli ca: 15 böcker i serien.)
på ca: 300 sidor. och ganska lättläst.


När Claire kommer till Morganville lägger hon märket till saker som att gattlyktorna står långt ifrån varandra, att det nästan aldrig finns skräp på marken och att det nästan aldrig visstas människor ute på gatorna efter mörkrets inbrott. Alla i staden verkar jämmt vara så rädda och nojiga, men Claire hade aldrig gissat på att det hade med vampyrer att göra, aldrig någonsin. Inte förens hon flyttar in i glashuset.

 

De första veckorna i morganville när Claire lever på student tror hon att hennes största problem är att hon är nykomling, otroligt smart och yngre än alla andra. Hon tror att hennes största problem är att mobbarna i elevhemmet. Men snart inser hon att det finns mycket värre saker gömda i morganvilles mörker.

 

Claire flyttar in i glashuset där hon möter den snälla, envise och omtänksamme gotharen Eve, den retsamme men snälle rebellen Shane och den mystiske, lugne och ansvarstagande Miachel som försvinner varje morgon och återvänder varje kväll. De berättar sanningen om morganville för Claire och det hon får höra gör henne skräckslagen.


Men saker och ting börjar bli riktigt komplicerade när Claire  börjar bråka med fel person, nämligen borgmästarens dotter Monica. Och det blir inte bättre när Claire kommer över något som vampyrena letat efter i flera år och vill åt till varge pris. Om några tonåringar dör på kuppen spelar inte dem någon roll....

Jag älskar den här boken, men jag måste erkänna att det finns saker som jag inte förstår. Desutom så kan det inte gått mer en en vecka tidsmässigt i den första boken. Allt går så snabbt. Men jag skulle rekomendera den här till alla som vill ha en spännande tonårsbok. 4 poäng av 5 Det är en bra och spännande bok som förtrollar dig tills du läst klart den, och då bara måste du läsa nästa.




Vet att det blev en väldigt lång recention... Men men, hoppas att ni blev sugna på att läsa den nu och kommentera om ni blev (eller inte blev) det.


Kram på er :) <3




 

 



Kommentarer
Postat av: Ida

Vilken toppen bra recension Kimberly! Ett stort tack ska du ha!

Blir faktiskt sugen på att läsa boken, trots vampyr-varningen:)

Kram Ida<3

2012-02-29 @ 10:43:53
Postat av: Kimberly

haha tack Ida <3 :) Om du vill kan du få låna boken av mig :) Och tack för att jag får göra blogginlägg lite i bland, tycker bara det är kul <3<3<3

Kram på dig

2012-02-29 @ 12:21:03
URL: http://kimberlyss.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0